måndag 8 april 2013

Lite lagom hälsosamt och väldigt gott!

Jag är inget hälsofreak. Jag mixar inte märkliga gröna drinkar med linfrö. Jag äter inte kokt ägg i tid och otid. Jag kan knappt stava till LCHF. Jag älskar god mat, godis äts inte bara på lördagar och att fika skulle jag kunna ha som hobby. Men. Jag vill må bra, jag vill ta hand om min kropp och jag gillar när den har en storlek som jag trivs med.

Efter påsken kändes det lite smånödvändigt att göra vissa förändringar i kosten. Ingen detox eller fasta eller sånt. Skulle aldrig gå. Men ni vet, lite mindre sött och fett, lite mer frukt och vatten, typ. Men suget efter sött finns ändå där och att bara mumsa morotsstavar funkar inte riktigt för mig. Håll i er nu - jag gjorde raw food-bollar idag! Jag som brukar skratta lite hånfullt åt hela raw food-trenden. Men man är inte sämre än att man kan ändra sig! Självklart blir det ingen 100%-ig raw food-kost nu, men de här bollarna kommer jag definitivt göra igen - hur goda som helst (för att vara så nyttiga)!



Raw food-bollar, ca 10 st

1 dl cashewnötter, naturella
1 dl valnötter
6 dadlar, urkärnade
2-3 tsk kakao
1 tsk rapsolja
Några droppar vatten
Kokos att rulla bollarna i

Mixa alla ingredienser till en smet. Känn efter så den får bra konsistens. Ibland behövs det mer vätska, ibland mer "nötmjöl" eller kakao. Rulla till bollar och vänd dem i kokos. Ställ i kylskåp minst 30 minuter.

Har man ingen mixer går det bra att mixa cashewnötterna, valnötterna och dadlarna var för sig med en stavmixer. Sen blandar man ihop dem för hand med resten av ingredienserna.


Inga kommentarer: