söndag 12 maj 2013

Kanske världens godaste tårta!?

En långhelg som detta kräver en riktigt härlig kaka som man kan mumsa på och fira helgen lite extra. En vanlig helg kräver en mer vanlig kaka. Jag har upptäckt bloggen Louises spis och där hittade jag flera fantastiska kakrecept. Tillslut bestämde jag mig för att göra en egen variant av hennes Loaded chocolate cake. Och ärligt talat - det blev en av de godaste kakorna (eller tårtorna ska jag nog säga) som jag har ätit!

 


 

Tårtan såg lite "tom" ut på toppen, så jag gjorde en "man tager vad man haver"-dekoration. Brunt papperssnöre knöts på tandpetare och grillpinnar och stacks sen ner i tårtan! Funkade ganska bra, men ett knutet sidenband eller washitejp i form av en vimpel hade nog blivit snyggare...

Här är receptet!

Bottnar

180 g vetemjöl (3 dl)
300 g strösocker (3,3 dl)
90 g kakao (drygt 2 dl kakao)
6 g bikarbonat (1 tsk)
4 g bakpulver (1 tsk)
60 g neutral olja (ex matolja) (60 ml)
180 g mjölk + 10 g vitvinsvinäger (1,8 dl + nästan 1 msk)
190 g kaffe (eller vatten) (1,9 dl)
2 stora ägg
Fyllning

300 g Philadelphiaost
200 g grädde (2 dl)
1 knivsudd bakpulver
80 g florsocker (1,3 dl)
1 tsk vaniljpulver
1 hackad Snickers (jag tog två stycken!)
ca 2 msk Nutella

Bottnar
Sätt ugnen på 180 grader (ej varmluft). Smöra och mjöla fyra formar som är ca 15 cm i diameter (jag tog två stycken 23 cm formar).  Lägg en rundel av bakplåtspapper i botten av varje form.

Blanda samman samtliga torra ingredienser i en stor skål eller skål till en assistent. Blanda samman dem ordentligt, för säkerhets skull kan man sikta ner kakao samt mjöl för att
undvika att det blir klumpar. Tillsätt samtliga resterande ingredienser och vispa samman på medelhastighet någon minut. Var försiktigt för det kan skvätta rejält om man har för liten skål.

Fördela smeten i formarna, väg för att få så jämna bottnar som möjligt. Grädda mitt i ugnen ca 20-30 minuter. Försök att inte överbaka bottnarna. De kommer att kännas lätt kladdiga men ändå ska en sticka komma ur torr. Så håll koll på dem mot slutet. (Det går jättebra att grädda dessa bottnar i omgångar om inte formarna ryms samtidigt i ugnen).

Ta ut ur ugnen när de är klara och låt dem svalna på bakgaller ca 20 minuter innan kakorna tas ur formarna för att svalna helt.

Fyllning


Rör osten slät tillsammans med florsocker och vanilj med t.ex. elvisp.

Vispa grädden hårt tillsammans med bakpulvret i en bunke. Tillsätt den vispade grädden i ostmassan och vispa snabbt samman. Det skall bli en lätt men stabil frosting. Försök att inte överarbeta för då blir frostingen för lös.

Vänd ner den hackade Snickersen.
Jämna till kanterna och ev. överdelarna på bottnarna med en sågtandad kniv, så de blir jämna och fina. Lägg den ena bottnen på ett fat. Bred över Nutella. Bred sen över hälften av fyllningen. Lägg på den andra bottnen och bred det sista av fyllningen över den. Dekorera!


Inga kommentarer: