söndag 16 februari 2014

Inte världens bästa söndag precis...

Den här dagen kommer inte gå till världshistorien som Den bästa söndagen. Det är väl i och för sig ganska få söndagar som kvalar in där... Men för att beskriva den lite kort: Rätt trött efter en natt bredvid en varm, hostig 5-åring, duggregn ute, en alldeles för sorglig bok att fördriva tiden med och smådeprimerad efter ett besök i ett själlöst shoppingcentrum på jakt efter vårskor. Jag hittade i och för precis såna skor som jag ville ha, men dessa shoppingscenter helt utan charm gör mig inte på gott humör. I så stor utsträckning som möjligt så åker jag ner på stan och handlar för att gynna affärerna där, så att inte centrum dör på grund av de hiskeliga köpladorna i stans utkant. Men idag vann vädret över mig och jag tog bilen till en av dess för att där kunna gå inomhus. Lite besviken på mig själv är jag allt.

Inte blev upplevelsen bättre av att det i princip var omöjligt att hitta riktigt bra fikabröd till eftermiddagens (heliga) fikastund. Det var butiksbakat och Delicato så långt ögat nådde. Jag som älskar sötsaker kan helt klart sätta i mig dessa också utan att klaga allt för mycket, men en riktigt smörig bulle från Forsa hembageri slår det mesta. Jag vill uppmuntra dessa människor som satsar på genuint hantverk och kvalitet. Inte på människor som slänger in frysta, massproducerade bullar i en stor ugn.

Eftersom denna söndagen alltså inte kvalar in som historiens bästa, drömmer jag mig tillbaka till en som helt klart är i topp-fem: en solig vårsöndag i New York för fyra år sen. Jag kan riktigt känna doften från den varma asfalten och de vita körsbärsblommorna! Inom en snar framtid finns doften i min hemstad. Bestämmer jag.


 
 

Inga kommentarer: