söndag 23 februari 2014

Körsbärscheesecake

Jag skulle behöva baka i princip varje dag för att komma någonstans på min Att baka-lista! Den fylls ju hela tiden på med nya spännande recept så de stackars recepten längst ner på listan kommer liksom aldrig uppåt och blir då heller aldrig bakade med den takten jag håller nu. Dagens i-landsproblem!

Nu i helgen bakade jag en kaka som är en verklig nykomling på listan. Oftast är ju de mer intressanta att baka än de som legat lääänge på listan. De känns mer nya och spännande! Som så många gånger förr kom detta recept från Louises spis.





Min cheesecake fick inte så mycket körsbärssmak dock, av två anledningar: dels hittade jag inga körsbär i lag (lagen ska användas som smaksättning) och dels hittade jag ingen körsbärsarom. Båda dessa saker kan man säkerligen beställa från någon välsorterad nätbutik, men så stor framförhållning hade inte jag. Kakan blev god ändå, men det saknades en specifik smak, tycker jag. Nästa gång ser jag till att ha beställt rätt grejer på nätet innan bakningen.

Lyxig körsbärscheesecake
18-24 cm form

Botten:
154 g oreos (1 paket)
75 g smält smör

Fyllning:
400 g cream cheese (jag använder alltid philadelphiaost)
250 g mascarpone
150 ml vispgrädde
100 g strösocker
1 tsk vaniljpasta eller vaniljextrakt
½ dl finhackade maraschino körsbär
2 msk av sirapen körsbären ligger i
eventuellt körsbärsessens efter smak
några droppar röd hushållsfärg

Klä botten av en springform som är 18-24 cm i diameter med bakplåtspapper. Enklast är det om man klämmer fast pappret i formen. Sätt plastremsor av t.ex. overhead film eller en bakfilm runt formens kanter. Det blir både enklare och snyggare att ta ut cheesecaken så. (Jag hade ingen sån hemma, men det gick ganska bra ändå.)

Kör oreokakorna i en matberedare tills de är riktigt fint söndersmulade, "sandliknande" (eller lägg dem i en påse och krossa dem med en kavel). Tillsätt det smälta smöret och blanda runt. Tryck ut blandningen i botten av formen. Ställ i kylen att stelna medans du förbereder smeten.

Vispa grädden hårt i en bunke och ställ åt sidan.

Rör cream cheese och mascarponen mjuk och klumpfri med elvisp i en stor skål. Tillsätt socker, vanilj och körsbärssirapen och vispa slätt. Tillsätt lite körsbärsessens som smaken känns lite svag.

Tillsätt grädden i ostsmeten tillsammans med några droppar röd färg. Vispa upp allt med elvispen så att det blir tjockt och fluffigt. Vänd sist ner de hackade körsbären.

Fördela smeten i formen. Slå formen i arbetsbänken några gånger för att jämna ut eventuella luftbubblor. Släta till ytan och ställ att stelna i kylen minst 6 timmar eller över natten för bästa resultat.


Ta fram tårtan strax innan servering och lossa den ur formen. Dra försiktigt loss remsorna som sitter runt. Toppa tårtan med förslagsvis några extra körsbär.

Inga kommentarer: