söndag 5 juni 2016

Jordgubbsrutor med vit choklad

Det kom en riktig högsommarvärme nu i veckan! I tisdags stod jag och svettades på en idrottsplan hela dagen där min skola hade skolkamp mot en annan skola. Tur att jag är äldre och förståndigare än vissa elever och därmed hade smort in nästa hela mig med solskyddsfaktor 15. Det var inte jag som var röd som en kräfta dagen efter, om vi säger så.

Sommarkänslan har varit ett faktum en längre tid, tycker jag och i den känslan ingår en längtan efter jordgubbar. När jag skulle köpa jordgubbar i går fanns det till och med svenska! Det måste ju betyda att det har varit en relativt varm vår och försommar. Kan vara bra att påminna sig om för det är så lätt att bara minnas det där regnet...

Jag svängde ihop en enkel långpannekaka med jordgubbar och lite riven vit choklad på toppen - mumsigt! Nästa gång river jag nog lite lime i smeten för det är en riktigt bra kombination: jordgubbar, lime och vit choklad.







Jordgubbsrutor med vit choklad, ca 24 bitar


5 dl jordgubbar
3 ägg
3 dl strösocker
100 g smör
1 ½ dl mjölk, 3 procent
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g vit choklad, riven

Gör så här:

Rensa jordgubbarna och skär dem i bitar.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt.

Smält smöret och häll i mjölken.  Rör ner blandningen i äggsmeten.

Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Vänd ner blandningen i smeten.

Smörj och bröa en långpanna, ca 30 x 40 cm. Häll i smeten och fördela jordgubbsbitarna över.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20–25 min.

Ta ut kakan och strö över chokladen. Grädda sedan i ytterligare 5 min.



Inga kommentarer: